rozwiejmy wątpliwości - najczęściej zadawane pytania



Jak powstają pisanki? Ile czasu zajmuje wykonanie jednej?
Proces powstawania pisanek, które wykonuję jest pracochłonny. Podstawą sukcesu jest odpowiedni wybór wydmuszki przeznaczonej do rzeźbienia. Nie może ona posiadać na swojej skorupce skaz, które najłatwiej dostrzeżemy podczas podświetlenia jej np. latarką. Kolejnym krokiem jest naszkicowanie ołówkiem wzoru, który wielokrotnie jeszcze poprawiam. Do rzeźbienia, używam małych wierteł stomatologicznych i multiszlifierkę. Rzeźbienie wydmuszki zajmuje mi od kilku do kilkudziesięciu godzin w zależności od danego wzoru i jest ono podzielone przerwami. Cały pył powstały po zetknięciu wiertła z jajem, unosi się jeszcze przez długi czas w pomieszczeniu w którym pracuję. Maseczka to podstawa, która niestety ogranicza dostęp powietrza. Po wyrzeźbieniu, koronkowe jajo zostaje wykąpane (zdezynfekowane) w specjalnym roztworze. Podczas takiej kąpieli, wewnętrza błona jaja przebarwia się na kolor pomarańczowy i po którkim czasie znika. Wtedy wydmuszka nabiera śnieżnobiałego koloru i tym samym staje się nieco cieńsza niż na początku. Następnie, koronkową pracę suszę i zaczynam malować, cieniować oraz impregnować. Na końcu ozdabiam dodatkami biżuteryjnymi i pasmanteryjnymi. Gotową pracę zostaje już tylko sfotografować i okręconą grubą folią, odłożyć w bezpieczne miejsce.
Etapy tworzenia rzeźbionych pisanek zawsze są takie same. Co zatem wyróżnia moje wyroby od innych? Nie stosuję chemicznych utwardzaczy, które są niebezpieczne dla środowiska i niszczą to co w naturalnej pisance najcenniejsze - delikatność. W mojej działalności polskie przysłowie "obchodzić się jak z jajkiem" ma prawdziwie mocny wydźwięk ;)
Istnieje wiele technik zdobniczych jaj. Wielu twórców zajmujących się Egg Art’em ma swoje wypracowane przez lata metody, którymi z oczywistych powodów niechętnie się dzieli. Sztuka ta, mimo wielu sympatyków, w naszym kraju nadal jest mało popularna i co za tym idzie, trudniej znaleźć w sieci związane z nią informacje. Zainteresowanych gorąco zachęcam do odwiedzania zagranicznych stron, które są prawdziwą skarbnicą wiedzy.

Dlaczego pisanki mają różną wielkość?
Pomimo segregacji, pisanki zawsze będą różniły się od siebie wielkością, ponieważ wydmuszki są w 100% naturalne. Ma to jednak swój urok. Niektóre wzory lepiej będą prezentować się na pękatym jaju niż na smukłym i odwrotnie.

Czy farba na pisankach jest odporna na ścieranie? Czy kryształki są dobrze umocowane na pisance?
Do wykańczania pisanek używam najwyższej jakości farb i emalii akrylowych znanych producentów produktów dla plastyków. Ze względu na porowatą strukturę i jej wysoką wchłanialność, aby efekt był długotrwały i zadowalający, wydmuszki poddawane są wielokrotnemu farbowaniu i malowaniu (w zależności od wzoru). Trzeba pamiętać, iż mogą zdarzyć się minimalne niedoskonałości, trudno widoczne gołym okiem. Są one wpisane w technikę hand-made, dzięki którym dany wyrób jest niepowtarzalny. Dodatkowo, niektóre wydmuszki zostały zaimpregnowane cienką warstwą lakieru akrylowego aby zabezpieczyć je, jednocześnie zachowując subtelność i wyrazistość wzoru.
Wszelkie dodatki biżuteryjne (dżety, nakładki, łańcuszki itp.), które możesz spotkać w moich pracach, zostały przyklejone trwałym klejem stosowanym w modelarstwie i jubilerstwie, odpornym na czynniki atmosferyczne, środki chemiczne i wysokie wibracje, których oczywiście najlepiej unikać, aby pisanka nie pękła.

Czy grawer na szkle jest trwały i nie zetrze się po dłuższym czasie użytkowania?
Taka możliwość nie istnieje. Przy standardowym użytkowaniu szklanych wygrawerowanych przedmiotów, wzór pozostanie w formie niezmienionej przez długie lata. Wyjątkiem możę być przechowywanie ostrych przedmiotów (np. kompozycja szkła w kamieniach/żwirze), które mogą przyczynić się do zamazania krawędzi wygrawerowanego wzoru lub nadmierne szorowanie go podczas mycia druciakiem lub innym drapiącym przedmiotem. Grawer to jedna z wielu technik rytowniczych, dzięki czemu wzór będzie zdecydowanie trwalszy od powierzchownych malunków farbami i konturówkami.

Czy organizuje Pani warsztaty z rzeźbienia pisanek i grawerowania szkła?
Do tej pory nie organizowałam warszatów z rzeźbienia pisanek i grawerowania szkła, jednak ze względu na coraz większe zainteresowanie tą tematyką, szkolenia są w planach. Wszelkie aktualności można śledzić na moim fanpage.

Czy mogę prosić o film instruktażowy?
Choć niepowtarzalne rękodzieło powstaje głównie w oparciu o filmy instruktażowe, których w internecie jest bardzo dużo, to rzeźbienie pisanek i grawerowanie szkła są szczególnymi technikami, które na pozór wydają się łatwe. Popularne samouczki nie dadzą odpowiedzi na wiele pytań słuchacza, przekazują często tylko ogólne lub co gorsza okrojone treści. Do pewnego stopnia pozyskujemy wiedzę, o którą trudno jest na polskich stronach internetowych, gdyż nie każdy twórca chce się nimi dzielić. Kiedy zaczynamy przygodę z rzeźbieniem, dobrze znać kolejność wiercenia otworów lub kąt trzymania wiertła i odpowiedniego kierunku jego prowadzenia, tak aby jajo i widniejący na nim wzór po prostu nie pękły. Ile czasu zajmuje wytrawianie jaja aby nie osłabić jego delikatnej skorupki? Jak bezpiecznie zamontować we wnętrzu gotowej pisanki łańcuszek z zawieszką? I wiele, wiele innych...
Warsztaty dadzą możliwość zapoznania się z różnymi kształtami frezów i dzieki nim stworzyć różne tekstury na powierzchni wydmuszki. Podczas warszatów, dowiesz się czy rzeźbienie pisanek jest zajęciem dla Ciebie.

Dlaczego moje prace mają wysoką cenę?
Cena rękodzieła, która zadowoliłaby twórcę i nabywcę jest tematem dość trudnym. Odwiedzając stronę www.quillart.pl, zapewne zauważyłeś, że każda z prac jest inna i nie kupisz jej w żadnej galerii lub markecie. Jeżeli jesteś zwolennikiem oryginalnego rękodzieła, zwracasz uwagę na rzeczy nietuzinkowe i proces ich powstania – dobrze trafiłeś. W każdym prezentowanym przedmiocie ukryty jest przekaz, pasja i oddanie, oraz godziny nierzadko ciężkiej, ale przyjemnej ręcznej pracy. W cenie są także nadwyrężone oczy, kark i nadgarstki, najwyższej jakości materiały, opakowania, podstawki i setki kartek papieru zapisane szkicami. Pod uwagę warto wziąć także zużywające się narzędzia i przybory, bez których nie powstałyby owe prace oraz promocja strony w internecie, bez której nie dowiedziałbyś się o mojej twórczości.
Wyrób hand-made nie jest wyrobem pierwszej potrzeby, tutaj cena określa pomysł, wygląd, artyzm, niepowtarzalność, których na próżno szukać w łatwo dostępnych masowych produktach.

Jeżeli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania - napisz do mnie.