informacje


Pierwszym skojarzeniem z Egg Art'em, które przychodzi nam na myśl są słynne jaja Fabergé.
Wielu jednak nie wie, że matriał z którego były wykonywane carskie podarunki, różnił się znacznie od tego, który obecnie jest wykorzystywany w pracowniach artystycznych. W przeciwieństwie do dzisiejszych jaj i wydmuszek, historyczne arcydzieła to owoc łączenia ze sobą różnych naturalnych materiałów - złota, srebra, kamieni szlachetnych, kości słoniowej i masy perłowej wykańczane emalią. Aby zadowolić odbiorcę, każde następne jajo miało być piękniejsze od przedniego. Dziś artyści również starają się aby swoim pracom nadać prawdziwy i niezastąpiony wyraz, poprzez różne techniki zdobnicze.

Do tradycyjnych i popularnych metod polegających na zdobieniu batikowym, wydrapywaniu wzorów ostrym narzędziem i kolorowaniu ich flamastrami (drapanki) czy obklejaniu naklejkami i słomą (oklejanki), śmiało możemy dopisać równie ciekawe metody jakimi są m.in. wyszywanki (haft krzyżykowy/przeciąganie nici lub muliny we wcześniej wywierconych otworkach), jaja rzeźbione i wiercone (multiszlifierką, prostnicą z mikrosilnikiem itp.), malowane akwarelami lub bogato zdobione masą polimerową.

Egg Art potrafi mieć różne oblicza - kolorowe z religijnym wydźwiękiem pochodzące z Meksyku i Ekwadoru, eleganckie i majestatyczne, zdobiące komody w Anglii czy drobiazgowe i starannie wykonane przez skrupulatnego Węgra.

Dzięki dociekliwości wykonawców na całym świecie, wciąż powstają nowe i bardziej dopracowane techniki zdobnicze, z entuzjazmem przyjmowane i podziwiane przez coraz większe grono sympatyków Egg Art'u. Pierwszym i jedynym Stowarzyszeniem zrzeszającym wybranych twórców z całego świata jest World Egg Astists Associations, założone przez Helenę Kim Ju, pracującą głównie ze strusimi wydmuszkami.

Do wspomnianych wyżej wydmuszek, wypadałoby dopisać najkruchsze i najmniejsze do obróbki wydmuszki przepiórcze, równie delikatne kurze, śnieżnobiałe gęsie oraz najdroższe zielono-czarne emu. Z każdego jaja, uda nam się wydobyć prawdziwe piękno tylko wtedy, kiedy będziemy wobec niego i siebie wyrozumiali. Niech nas nie zniechęci kolejna pęknięta wydmuszka, wyrzucona na stos poprzednich.

                 

Wybrani członkowie World Egg Artists Association, prezentujący różne techniki wykonania:

Emil Catalin Pascar / Włochy
Conchita Munoz Selo / Meksyk
Gabriella Szutor / Węgry
Gitka Schmidtova / USA
Jorge Manuel Lamuria / Portugalia
Helmut Maister / Niemcy
Linda Martin / Anglia